Photographie
lieux : Tour & Taxi, caves maritimes
weblinks : www.etiennebuyse.eu

Temps d’arrêt (fr)

Attendre un bus ou un tram. Sans impatience. Se poser pour un moment de
répit. Bref, marquer un temps d’arrêt.
« Pour qu’une chose devienne intéressante, il suffit de la regarder assez
longtemps » écrivait Flaubert.
C’est le projet de cette série d’images, tout comme elle pourrait illustrer la
Tentative d’épuisement d’un lieu parisien de Georges Perec : « décrire (…) ce qui
ne se remarque pas, ce qui n’a pas d’importance : ce qui se passe quand il ne se
passe rien, sinon du temps, des gens, des voitures et des nuages. »
La variété des lumières et des êtres qui se profilent derrière cette vitre, sur ce
banc, avec ce panneau en coin et les interstices… tout cela, dans cette cage de
dix mètres carrés, vu de mon propre banc où j’attends, me fascine et m’apaise.
La peur, le chaos et le tumulte envahissent le monde réel. Pour m’en protéger et
l’enchanter, je tente de le mettre en boîte sous le couvercle d’une vitre.
Temps d’arrêt se compose d’une quarantaine d’images.

La série Temps d’arrêt est finaliste du LensCulture’s Street Photography Awards 2017. Elle a
reçu un des prix du jury.
Etienne Buyse’s project offered one of those very different approaches. Shooting through the bus
stop shelter plastic brought a dreamy quality to the images created. The palette was very
painterly and diffuse and bore a closer relation to impressionism than the gritty street work of
some of the iconic images made by the masters of street photography. Still I thought the quality
of alienation and isolation that is often an aspect of street work was present. The subjects were
captured in a separate reality, both shielded and exposed.
Molly Roberts,
Senior Photography Editor National Geographic Magazine

Temps d’arrêt (en)

Etienne Buyse takes pictures of everyday life, of things that go unnoticed, of things
that do not matter: of what happens when nothing happens, except for time, people,
trains, buses and clouds.
The real world? Where fear, chaos or boredom reign. To enchant the real, Buyse
tries to put it in a box with a glass panel in front of it.
His project is also to exhaust a theme, to show everything about a place, to explore
its banality so as to unearth the richness of emptiness. A bit like Georges Perec did
in An Attempt at Exhausting a Place in Paris.
Buyse explains: The infinite variety of lights, colors and beings that loom behind this
glass, on this bench, within this corner panel and its interstices … all this, in this cage
of ten square meters, seen from my own bench where I wait alone, fascinates me,
appeases me and brings me joy.
A reflection of Flaubert’s somehow drives his work:

Anything becomes interesting if you look at it for long enough.
Pour qu’une chose soit intéressante, il suffit de la regarder longtemps.

The series Temps d’arrêt / Break Time is LensCulture Street Photography Awards 2017.
Juror’s Pick: Molly Roberts, Senior Photography Editor National Geographic Magazine